* Wielrennen : Varia. * Tips en Berichten : info@zeelandopdefiets.nl
* 12 ZEEUWSE PROFRENNERS IN 2024
Naast Middelburger Milan Vader rijden in 2024 nog 11 Zeeuwse renners in het profpeloton.
Deze groep zal zich (inter)nationaal presenteren in etappewedstrijden, klassiekers en criteriums
maar zal weinig te zien zijn in Zeeland.
* Profpeloton Zeeland 2024:
Maureen Arens Kruiningen Lotto Dstny (foto)
Shirin van Anrooij Kapelle Lidl-Trek
Mick van Dijke Colijnsplaat Visma | Lease a Bike
Tim van Dijke Colijnsplaat Visma | Lease a Bike
Britt de Grave Tholen GT Krush Rebel Lease
Quinty van de Guchte Driewegen Lotto Dstny
Timo de Jong Goes VolkerWessels Cycling
Jochem Kerckhaert Schoondijke Beat Cycling
Thijs de Lange Kattendijke Metec Solarwatt
Wesley Mol Kloetinge Global 6 United CT
Rosita Reijnhout Wolphaartsdijk Visma | Lease a Bike
Milan Vader Middelburg Visma | Lease a Bike.
* 3 KOERSEN DOOR REGIO MIDDELBURG IN 2024.
Op verschillende fronten worden in december en januari de wielerkalenders 2024 gepresenteerd.
In de Regio Middelburg voorlopig drie koersen gepland.
De TMZ klassieker Ster Omloop van Nieuwland
wordt op zaterdag 6 april verreden met start en finish in Nieuw en Sint Joosland.
Verder de etappewedstrijd ZLM Tour van 5 t.m. 9 juni als voorbereidingskoers richting Tour de France.
Op donderdag 6 juni start de 2de etappe in Middelburg op de Dam bij het herdenkingsmonument van Wouter Weylandt.
* BIJ DE KNWU ZEELAND KUNNEN JONGEREN VOOR EEN OPLEVING ZORGEN
* VANAF 1992 GEEN KNWU CRITERIUMS MEER BINNEN GEMEENTE MIDDELBURG
* Tekst : Middelburg Fietst / Witte Andriesse (juli 2023) *
Binnen de KNWU Zeeland verdwijnen veel amateur criteriums van de kalender. Vooral de laatste seizoenen zijn er weinig wedstrijden meer over. Waar zijn de tijden gebleven toen de wielerliefhebbers vrijwel wekelijks een koers konden bezoeken. Veel sportfanaten reisden destijds met bussen naar wedstrijden in heel Zeeland. Zeker in Zeeuws Vlaanderen hadden de toprenners een ruime achterban met actieve supportersclubs. Een wielerwedstrijd was voor veel dorpsbewoners in Zeeland het jaarlijkse sportieve hoogtepunt met sociale ontmoetingen en een gezellige beleving met sterke coureurs in het programmaboekje.
De ommekeer in Zeeland kwam begin negentiger jaren. Organisatoren in het Zeeuwse KNWU district hadden steeds meer moeite om een aantrekkelijk rennersveld samen te stellen. Daarnaast konden veel wieler comites hun begroting niet meer rond krijgen omdat plaatselijke winkeliers en regionale bedrijven alsmaar minder gingen sponsoren. Ook zagen de kaartverkopers weinig publiek bij de kassa passeren omdat er stevige concurrentie ontstond van andere sportevenementen.
De gevolgen waren best wel ingrijpend. Veel wielerorganisaties gooiden de handdoek en haakten teleurgesteld af. Bij de wedstrijden die konden overleven verdween de sportieve sfeer. Geen aansprekende deelnemers en afname van publiek zorgden voor een neerwaartse spiraal.
Een oplossing zal niet op korte termijn te realiseren zijn. Om te beginnen met de heropbouw is het noodzakelijk om het fundament nu al te verstevigen. Het kan nl. aantrekkelijk zijn om in Zeeuwse dorpen en steden jeugdfietsers op kop te zetten. Dus meer dikke banden wedstrijden en KNWU jeugdkoersen. Misschien dat dan de doorstroming op gang komt naar de nieuwelingen, junioren, etc. Deze formule zal ongetwijfeld meer toeschouwers lokken met enthousiaste organisatoren, medewerkers en sponsors. De huidige proftoppers zijn ook ooit begonnen bij de jeugd en konden doorgroeien omdat ze genoten van de sfeer en beleving.
Dus jongeren, pak je fiets uit de schuur en laat je zien in de Jeugdronde in je woonplaats. Richting www.zeelandopdefiets.nl mag je resultaten, fotoreportages en verslagen doorgeven. Altijd leuk voor je supporters. Succes op je (race)fiets!
Organisatie voorzitter Raymond Tolhoek (Zierikzee) gaf in juni 2022 bij Omroep Zeeland
een heldere uitleg over de nijpende situatie die sindsdien nog verslechterde.
"Wij gaan niet voor twintig coureurs een KNWU ronde houden.
Ik heb gehoord dat sinds corona het aantal licentiehouders is gehalveerd.
Toen ik zelf fietste in de jaren tachtig en negentig had je in Zeeland veertig of vijftig wedstrijden.
Hoeveel zijn er nog van over?
En bij de laatste criteriums, die van Sint Jansteen en Kruiningen,
stonden slechts dertien of achttien coureurs in de einduitslag".
* In 2023 waren er in Zeeland KNWU criteriums in
Oud-Vossemeer, Bruinisse, Sint Jansteen, Kruiningen en Burgh Haamstede *
(juni 2023)
* WIELRENSTER NOOR DEKKER (MIDDELBURG): IN 2023 NIEUWKOMER IN DE ZEEUWSE WIELERSPORT.
"MIJN EERSTE KOERSJAAR 2023 : IK GENIET ER NU AL VAN"
Toen de hardloopschoenen weer eens de kast in konden wegens een scheenbeenvliesontsteking, opperde mijn trainer Wouter Verstraate om de fiets te pakken en zo mijn conditie op peil te houden. Zo gezegd, zo gedaan. Een rondje zeedijk bij Westkapelle met mijn vader. Even langs de Oosterschelde. Op en neer naar Schouwen: de vrijheid die een fiets biedt is geweldig. Inmiddels was de hardloopblessure verleden tijd, maar de tweewieler aan de wilgen hangen? Zeker niet. Ik was besmet met het jullie vast welbekende fietsvirus.
Voorafgaand aan de start vroeg ik mijn ploegleider nog naar mijn taak van die dag. Op dat moment had ik waarschijnlijk nog de illusie dat ik van waarde zou kunnen zijn voor de ploeg. Dat idee werd al snel de kop in gedrukt. 'Overleven' was zijn antwoord. Op tv lijkt het misschien alsof het peloton een geordende groep renners is, die precies weet waar ze moeten rijden. Netjes naast elkaar, het voorwiel enkele millimeters verwijderd van het wiel van de voorganger. Bovenlichaam stil. Alleen het geluid van de ratelende wielen die met ruim 40 per uur over het asfalt vliegen. Misschien had ik wat meer aan verwachtingsmanagement moeten doen, want voor iemand met 0 pelotonervaring bleek dit toch echt een ander verhaal.
Dat voornemen duurde welgeteld 19,8 kilometer. Een gil. Piepende schijfrem. Schrapend carbon. Gevloek. De renster voor me maakte een schuiver over het Brusselse wegdek, waarna ik tevergeefs mijn remmen inkneep maar niet kort daarna naast haar op de grond belandde. De eerste valpartij van het wedstrijdseizoen was een feit en ik maakte er onderdeel van uit. Er volgde een eenzame tijdrit in de achtervolging. Na ruim 40 km solo stoempen haalde de bezemwagen me in en lachte het bordje 'einde koers' me toe. Eerste DNF was in de pocket.
Gelukkig schijn ik sterk genoeg te zijn om daarmee weg te komen, maar comfortabel is het niet als je voor de 28 ste keer die dag vol moet optrekken na een bocht. Waar bij hardlopen de sterkste atleet er 9 van de 10 keer met de winst vandoor gaat, komt er bij wielrennen een stuk meer bij kijken. Vaardigheid, durf, inzicht, goed sturen, profiteren, en ga nog maar even door. Er is echter maar 1 manier om dit te verbeteren. Veel doen. En zo nam ik mij voor om elke week in een koers te starten. Of het nu een wedstrijd met de ploeg is, een criterium, of een trainingsronde: ik wil het leren.
Dat betekent dat je de ene zaterdag in Flevoland zit voor de Zuiderzeeronde en het volgende weekend bij de lokale omloop van Nieuwland actief bent (foto). Gelukkig leer ik ook ontzettend veel van mijn teamgenoten. Dit gaat van de wielerbasics zoals 'hoe pak ik een bidon goed aan', tot aan positioneer-tips voor in het peloton. Voor mij is alles even leerzaam.
Het doel voor dit jaar is duidelijk: leren, leren, leren. Sommige verbeteringen zijn al zichtbaar. Waar ik bij de eerste koers al schrok van elk geluid in het peloton, ben ik nu zelf ook regelmatig degene die 'PUT!' roept, op het moment dat we een gat naderen in het Vlaamse wegdek. Als een volleerd wielrenner zwaai ik inmiddels keurig mijn linkerhand naar achteren als er een tegenligger komt. En onlangs betrapte ik mezelf er bijna op dat ik mijn ellenbogen naar buiten wilde bewegen toen ik met de auto over een verkeersdrempel reed. Tja, dat heb ik tenminste al lekker onder de knie.
Al die valpartijen in koers willen echter nog niet echt wennen, maar inmiddels weet ik dat dit 'erbij hoort'. Dat geldt ook voor de verzuring in je benen tijdens een achtervolging, een ijzersmaak in je mond bij een zware interval, en het gevoel van voldoening als je een mooie dag in het zadel hebt gehad.
"Ik vond wielrennen al een prachtige kijksport, maar het is nog mooier om het zelf te doen.
Mijn eerste koersjaar: ik geniet er nu al van"
(Noor Dekker Middelburg - juni 2023)