* Columns Corona&Fiets - Zeeland op de Fiets

Zeeland op de Fiets
Ga naar de inhoud
* Columns  -  Thema  :  Corona crisis.


* Witte Andriesse     (Middelburg)
eigenaar / redacteur wielersite Zeeland op de Fiets.nl


* Joop van der Laan    (Oosterland)
verslaggever Omroep Zeeland





DE OMLOOP VAN DE BRAAKMAN, EEN TERUGBLIK...
 
Door Joop van der Laan
In een tijd waarin de wereld even werd stilgezet, komen de herinneringen aan sportmomenten uit het verleden. Het is een kwestie van terug kijken en hopen dat we op termijn weer 'live' kunnen opstarten.
 
In deze periode zonder wielrennen blader ik terug in mijn boek "Het gaat niet om de vraag" dat in 2012 is gepubliceerd. Ik kom dan terecht bij het hoofdstuk over de Omloop van de Braakman, een wielerwedstrijd in Philippine die elk jaar tot de verbeelding spreekt.
 
De organisatie van deze wielerwedstrijd heeft bij de wielerbond KNWU een verzoek ingediend om de wedstrijd naar zaterdag 3 oktober te verplaatsen. Door de coronacrisis werd de wedstrijd eind maart afgelast.

Het verhaal over de Omloop uit 2011 dat ik heb geschreven vanuit mijn eigen beleving.
 
Het reglement: "het uitreiken van de dubbele rugnummers en de kaderplaatjes heeft plaats tussen 9.30 en 10.30 uur stipt in het Gemeenschapscentrum "De Kaaie"in de Waterpoortstraat 1 in Philippine. De rugnummers en kaderplaatjes dienen door de ploegleider te worden opgehaald tegen inlevering van de geldige licenties van de deelnemers. De dubbele rugnummers bestaan uit twee enkele rugnummers, waarvan 1 links en 1 rechts op de rug dient te worden gespeld". Ik vraag me steeds meer af waarom, in een tijd van aerodynamica, in het wielrennen nog altijd de rugnummers met een speld worden vast gestoken.
 
Een hint voor de volgwagens: in Philippine is geen tankstation aanwezig. Wel in Sas van Gent, Sluiskil, Terneuzen en Boekhoute (Belgie). Het is maar dat u het weet.


 
We zijn bij de 42e editie van de Omloop van de Braakman, een klassieker door en rond Philippine, die eventjes de Belgische grens passeert en dan vooral door het gebied van de Braakman voert. Een voormalige zeearm van de Westerschelde.
 
Het is koers en dat willen ze weten in Zeeuws-Vlaanderen. In Philippine, mosselstad nummer 1. Waar de mosselen "op Philippiense wijze" op de kaart staan. Gekookte mosselen met kruiden, groente en witte wijn. Jaarlijks kiezen de burgemeesters van Zeeuws Vlaanderen hier de nieuwe mosselwijn, bijgestaan door bekende Belgen en Nederlanders. Bijna altijd is dat een Pinot Blanc dAlsace.
 
De wagens van de ploegleiders worden nerveus in positie gebracht. De renners staan opgesteld in de buurt van de startstreep. Politiemotoren rijden zachtjes heen en weer. De bezemwagen zoekt een plekje om achterin te komen. De wagen die voor de koers uit rijdt neemt alvast ruime afstand.


 
De radiocommunicatieapparatuur is ingebouwd, de persauto staat gereed en onze vaste chauffeur Willy weet de weg als geen ander in dit gebied. Dus zijn we overal op tijd om de meute voorbij te zien komen. Vooral de kasseienstroken zijn spectaculair. De cameraman op de motor weet wat de bedoeling is. Motard Norbert heeft de belangrijke Zeeuwse rugnummers op zijn tank geplakt. Ik heb er verder geen invloed meer op. Bij de montage van de beelden zijn blijken of het wedstrijdverloop er goed op staat. Ik heb alle vertrouwen in deze crew! We gaan er voor deze middag. Het waait lekker en het zonnetje breekt af en toe door. Er staan 192 man aan het vertrek.
 
We rijden vol gas achter het peloton en de karavaan met geluidswagen, commandowagen politie, neutrale materiaalwagens, motorordonnansen van de politie en van de wielerbond KNWU, ploegleiderswagens. Rondearts doktor Proot uit Gent, jury, pers, EHBO-vrijwilligers van de afdeling Philippine, een ambulance van Het Vlaamse Kruis St. Nicolaas, gastenwagen, ronde miss Yentl van Hecke, organisatie en bezemwagen. Een enkeling in het publiek langs de kant van de weg ziet deze stoet vooral luid claxonnerend, ietwat verbaasd, voorbijrazen.


We slaan al snel een tussendoor weg in die leidt tot een punt waar we de renners kunnen opwachten. Chauffeur Willy is de beste lokale spoorzoeker. Al vraagt hij steeds bevestiging om "door te mogen steken". De eerste tekenen dat de koers zich meldt zijn te zien aan een bestelwagen van het plaatselijk bouwbedrijf. Op de imperiaal op het dak van de wagen zijn, met de nodige huisvlijt, enkele luidsprekers gemonteerd. De speakers braken onsamenhangende informatie uit over vier koplopers en hun voorsprong op de groep. Direct daarna gevolgd door allerlei onbestemde deuntjes. Gaandeweg de middag blijkt dat alleen het vaste cassettebandje voorradig is. Het blijft dan ook hangen op dezelfde melodie. Het doet denken aan de Rodania tune in de Ronde van Vlaanderen, een deun die weken in je kop blijft zitten.

Even waan ik mij in een film van Urbanus met het kleine wielercircus dat door het Zeeuws Vlaamse land trekt. Via de tourradio kraakt een stem die om speciale aandacht vraagt. Een tankauto met gier staat dwars op een dam bij een akker. De achterkant van de aanhanger steekt over de weg. Hier moet een mannetje bij blijven staan om de veiligheid van de renners te bewaken. Zogezegd, zo gedaan. Een motorordonnans van de politie neemt deze strontklus voor zijn rekening.

De kasseienstroken met 19 sprints zijn kenmerkend voor de Braakman.  Bij de Paviljoenweg, Bolderweg en Boekhouteweg zijn punten te verdienen. De meeste punten levert de Timmersmansweg op. Het voelt als een sensatie om over die stroken te scheuren, het doet veel stof opwaaien en de vibratie maakt dat je denkt hetzelfde gevoel te hebben als de renner die met zijn smalle bandjes zich een weg moet banen. Met leedvermaak horen we de bodemplaat van een politieauto op de keien klappen.
 


De Omloop kent een kasseienklassement. Al snel blijkt dat er een renner zijn zinnen heeft gezet op het winnen van dit klassement. Het levert 75 euro op. Een renner met de welluidende naam: Flavio Pasquino (foto). Op elke strook snokt hij aan zijn stuur om in de voorste gelederen te blijven. Later zal hij zeggen: "Het ging aanvankelijk heel goed met me. Ik raasde als een dolle over de kasseien en won 4 sprints op de kasseien en werd twee keer: 2de. Ik stond dus dik aan de leiding om de Parijs-Roubaix-achtige kei op een plankje mee naar huis te mogen nemen, maar helaas. Na de vierde sprint die ik won, liet ik het even lopen om op adem te komen en toen waren de vogels gevlogen. Ik panikeerde niet want ik voelde me sterk maar kreeg ineens te kampen met een inzinking. Ik voelde me licht in mijn kop, een onprettig duizelig gevoel alsof er iets niet goed was met mijn bloedsuikerspiegel. Ik heb het al drie keer eerder gehad – lang geleden – en toen donderde ik ook echt van mijn fiets af met een black out dus ik herkende de sensatie. Ik heb dus een uur lang behoudend gereden om ervan af te komen maar met de wedstrijd was ik niet meer echt bezig. Maandag ga ik toch eens overleggen met een sportarts wat dit kan zijn want ik word er erg onzeker van in de koers. Hoe dan ook, een matige uitslag (22e) met toch nog een derde plek in het kasseienklassement".

De combinatie van wind en kasseien zorgt voor de beslissing in de 42 ste Omloop van de Braakman. Voor veel renners was de klassieker dan ook een te zware opdracht, want in de finale kwamen maar 12 coureurs in aanmerking voor de zege. De Braakman levert sportief spektakel op. Geen eenvoudig toertje door het vlakke Zeeuws Vlaamse voorjaarsland, maar zuivere wielersport op het kantje met de allersterksten in de spits.

Zeeland laat zich weer eens gelden als provincie waar de vlaggen bijna altijd strak staan. Zijwind en waaiervorming waren ook ditmaal de taaiste tegenstanders. Op de talrijke kasseistroken moeten de renners ook nog eens opboksen tegen een stevige bries die veel slachtoffers maakt in het peloton. Na 80 kilometer koers rijden de 38 sterksten vooraan. Geen Zeeuwen. Streekfavoriet Brian van Goethem is door een blessure niet van start gegaan. Vader Karel is teleurgesteld, want Brian wil er altijd voor gaan. De kopgroep wordt ook nog uitgedund onder impuls van de toppers maar 1 aanvaller liet zijn medevluchters in de steek. Bram de Kort koos voor een demarrage en zijn solo van maar liefst 11 kilometer brengt hem succes. De coureur van WV De Jonge Renner komt in Philippine als eerste over de streep en mag de zegebloemen ophalen. Via de radio meldt de politieman zich af van zijn verantwoordelijke taak voor het bewaken van de tankauto met stront. Zijn reukvermogen zal de komende week niet geheel in overeenstemming met de werkelijkheid zijn.


Tijdens het interview met de winnaar van deze Omloop komt een renner poolshoogte nemen. Hij pakt zijn camera uit zijn wielershirt en filmt het gesprek. Een opmerkelijk figuur met een Zuid-Europees uiterlijk, zijn naam: Flavio Pasquino, de man die over de kasseien vloog. Geboren in Limburg als zoon van een Nederlandse moeder en een Italiaanse vader. Een kleurrijk figuur met een levensverhaal.
 
Tot zijn 23 ste jaar reed hij tussen jongens die allemaal prof zouden worden. Hij droomde ervan om beroepsrenner te worden maar het 'echte leven' trok hem meer. Pasquino gooide zijn fiets in de hoek en keek niet meer om. "Ik was 23 en dacht, wat doe ik met mijn leven? Ik wilde me ontplooien. Ik vond elke dag alleen maar fietsen geestdodend. Ik ben er rigoureus mee gestopt, ik werd Film- en Tv-maker".

Joop van der Laan       juni 2020.







EEN SAMENLEVING ZONDER WIELERSPORT?  
HET KAN!

Tekst en foto : Witte Andriesse

UIT RESPECT VOOR DE CORONA SLACHTOFFERS, NABESTAANDEN, ZORGMEDEWERKERS, HULPVERLENERS EN WERKNEMERS IN CRUCIALE SECTOREN ZOU IK MEER AANDACHT WILLEN VRAGEN VOOR HET SOCIALE ASPECT BINNEN DE WIELERSPORT.

SPORT IS EEN BELANGRIJKE BIJZAAK IN HET LEVEN EN GEEFT VEEL MENSEN VOLDOENING, ONTSPANNING, STATUS EN EEN LEKKER SOCIAAL GEVOEL. MAAR UITEINDELIJK KUNNEN WE ZONDER SPORT ALS WE IN EEN NOODSITUATIE TERECHT KOMEN.  DE HUIDIGE CORONA MAATSCHAPPIJ DRAAIT VERDER EN DE DAGEN GAAN VOORBIJ ZONDER TOPSPORT. WEINIG FIETSERS DENKEN NOG AAN TRAINEN, KAMPIOENSCHAPPEN, KLASSIEKERS, CRITERIUMS, GROTE RONDES EN DE GELE TRUI.

HET SOCIALE THEMA BINNEN ONZE SPORT ZOU WEL WAT MEER AANDACHT MOETEN KRIJGEN. ORGANISATOREN OP ALLE NIVEAUS DIE DOORDRAMMEN EN TEGEN ALLE ADVIEZEN IN EISEN DAT HUN EVENEMENT TOCH OP DE KALENDER BLIJFT MISSEN DE ECHTE VERBINDING MET DE GETROFFEN SAMENLEVING.



ZET JE PERSOONLIJK GEVOEL NU EENS OP DE EERSTE PLAATS EN NEEM GENOEGEN MET DE SITUATIE WAARIN WE VERKEREN. DAT IS EEN HARDE MAAR EERLIJKE WERKELIJKHEID. MAAR TOON RESPECT NAAR DE MAATSCHAPPIJ EN ZIEKE MEDEMENSEN EN STOP VOOR DIT JAAR MET HET ORGANISEREN EN VOORBEREIDEN VAN FIETSACTIVITEITEN. ZOALS DE AMSTEL GOLD RACE DIE NAAR OKTOBER VERSCHOVEN IS MET DUIZENDEN FIETSERS DOOR HET TOCH AL KWETSBARE LIMBURG.

PROVINCIAAL, LANDELIJK EN INTERNATIONAAL.  EVENEMENTEN MET EEN GROTE PUBLIEKS TOELOOP VERBIEDEN VANUIT DE OVERHEID IS DAN OOK DE BESTE METHODE MOMENTEEL.

DENK AAN DE DUIZENDEN MENSEN WERELDWIJD MET CORONA. VELEN HEBBEN DE STRIJD AL VERLOREN. OOK GEZONDE FIETSERS VAN ALLE LEEFTIJDEN WERDEN PLOTSELING ZIEK EN MOETEN VECHTEN VOOR HUN LEVEN. KIJK IN DE AVONDUREN MAAR EENS NAAR HET TV PROGRAMMA FRONTBERICHTEN OP NPO 1 EN 2.

VERGEET HET WIELERJAAR 2020 EN RICHT JE OP DE GEZONDHEID IN DE WERELD. PAS DAARNA KOMT EEN NIEUW SPORT TIJDPERK IN BEELD. WANNEER DAT ZAL ZIJN IS HOOGST ONZEKER. MAAR DAT ER VEEL ZAL VERANDEREN IN DE (FIETS) SPORT IS NU AL DUIDELIJK. MET WELKE FORMULE GAAN WE DAN VERDER? VEEL VRAGEN STAAN OPEN EN VOORLOPIG ZIJN ER GEEN CONCRETE ANTWOORDEN.



ZELF BEN IK GELUKKIG FIT EN ZONDER KLACHTEN EN IK PROBEER MET SOLO WANDELEN EN FIETSEN IN CONDITIE TE BLIJVEN. GEEN LANGE OMLOPEN MAAR KORTE GEZONDHEIDS TOCHTJES IN DE OMGEVING VAN MIJN WOONPLAATS MIDDELBURG. IN MIJN BELEVING ONTSPANNEND EN PRIMA VOOR LICHAAM EN GEEST.

BESTE MENSEN LET OP JE WEERSTAND EN PROBEER GEZOND TE BLIJVEN IN DEZE EMOTIONELE EN INDRUKWEKKENDE CORONA TIJD.


WITTE ANDRIESSE          MIDDELBURG             APRIL 2020   





    






Terug naar de inhoud